Интернет търговия - процес на покупко / продажба на стоки или услуги (цялата търговско/финансова транзакция или нейна част), която се осъществява по електронен начин с използване на Интернет технологии.
Виртуална търговия - процес на покупко / продажба на цифрови стоки или услуги, която се реализира изцяло в рамките на Интернет.
Основни понятия в Електронна търговия
Електронен бизнес
Преобразуване на основните бизнес процеси в предприятието чрез внедряване на Интернет - технологии, насочени към повишаване на ефективността от дейността. Т.е. електронен бизнес се явява всяка делова активност, използваща възможностите на глобалните компютърни мрежи за преобразуване на вътрешните и външните връзки на организацията.
Електронна комерсиална дейност (от англ. e-commerce)
Сфера на новата икономика, която включва в себе си всички финансови и търговски транзакции, осъществявани с помощта на компютърни мрежи, и бизнес процеси, сврзани с провеждане на такива транзакции.
Към електронната комерсиална дейност се относят:
Електронен обмен на данни (Electroniс Data Interchange, EDI),
Електронно движение на капитала (Electronic Funds Transfer, EFS),
Електронна търговия (e-trade),
Електронни пари (e-cash),
Електроннен маркетинг (e-marketing),
Електроннен банкинг (e-banking),
Електронно застраховане услуги (e-insurance).
Присъствието на частицата "е-" пред всеки от термините подсказва, че става въпрос за процеси, протичащи през електронна мрежа, в случая Интернет
Електронна търговия (e-trade)
Електронна търговия (e-trade),
В Националната стратегия за електронна търговия, одобрена от Министерския съвет на Република България през 2000 г., е формулирано следното определение: "Електронната търговия е непрекъснат цикъл от обработка и обмен на данни, чрез които се осъществява унифицирано и интегрирано информационно осигуряване на участниците в цялостната търговска транзакция независимо от сферата на дейност, отрасъла, държавата и пр."
Електронната търговия се смята за основния раздел на електронния бизнес. Тя безспорно е основния сегмент от Интернет икономиката, генериращ преобладаващия обем финансови транзакции.
Електронната търговия включва маркетинг, търговски предложения, продажби, даване под аренда, предоставяне на лиценз, доставка на стоки, услуги или информация с използване на компютърни мрежи или Интернет.
Забележка: В това изложение e-commerce = електронна търговия
Структура на електронната търговия
Обекти на електронната търговия
Стока, включително материални ценности, изделия, предмети, суровини, продукция и други обекти, правата на собственост на които в рамките на законодателството могат да бъдат отчуждени;
Услуга.
Субекти на електронната търговия
Физически лица;
Юридически лица, в това число чуждестранни, независимо от вида на собственост и организационно - правовата форма:
Финансови институции;
Държавата като правен субект;
които участват в електронната търговия в качеството на :
Купувачи и продавачи на съответните стоки, работи и услуги;
Посредници в електронната търговия.
Технологии на електронния бизнес
Електронната търговия, в голяма степен, използва всички технологии, предназначени за извършване на електронен бизнес, които най-общо могат да се обобщят в три класа:
Традиционни за търговията технологии;
Информационни технологии;
Комуникационни технологии.
Инфраструктура на електронна търговия,
Под инфраструктура на електронната търговия се разбира комплекс от операции, които имат помощен характер и осигуряват нормалното функциониране на електронната търговия.
Производствена инфраструктура
Разбира се производствения процес на стоки и услуги, както и всички условия за неговото оптимално протичане .
Комуникационната инфраструктура
Включва в себе си Интернет, кабелната телевизия и др .
Информационната инфраструктура
Има за цел да доведе информацията за стоката или услугата до купувача. Включва в себе си открити бази от данни, електронни каталози и др .
Обслужваща инфраструктура
Всички операции, като гаранции, разплащания, безопасност и т.н..
Няма коментари:
Публикуване на коментар